Friday, July 23, 2010

Ambek ko...penangan aku

Aku memang memilih bab makan ni..aku makan sikit je royal canin babycat 34 tu.. susu aku dah tak sentuh..tuan aku half day hari ni..hahahhaha.. apa lagi dia usha supplement untuk bagi aku berselara melantak..dia mintak sample pack makanan Innova Evo for kitten untuk aku..hahaha..aku tak makan sangat pun EVO..aku test then aku blah..

Apa dia beli hari ni? jom kita tengok..

1. Kitzyme Conditioning Tablets 100 tabs RM 19

- Ni supplement untuk kucing, dia ada fish oil, vitamin B dan macam2 lagi. Khasiatnya? bebudak forum..boleh menggemukkan kucing.
Kebaikan?
Meningkatkan kesihatan dan kecantikan bulu dan kulit
Sebagai zat tambahan kepada kucing yang sakit dan kurang zat
Membantu sistem pertahanan badan
Boleh mengurangkan nervous kucing

Review dari aku..sedap..rasa macam ikan..tapi aku boleh makan sebiji sehari je untuk kitten bawah 3 bulan.

Sukatan yang betul :
Kitten 4-8 minggu 1/2 biji
Kitten 8 Minggu - 3 Bulan 1 Biji
3 - 6 Bulan 3 biji
6 - 10 bulan (tempoh penting untuk tumbesaran) 6 biji
10 Bulan dan ke atas 3 biji




2. Orijen cat food 400gram RM 17

Kat Petshop mesra je ada brand ni..mahal bro..mahal dari Royal Canin..so terpaksa beli pack 400g untuk testing..ni dry food terbaik selain dari Innova EVO yg mahal gak.. Orijen ni grain free..maksudnye takde jagung,gandum,soya yang sememangnya tak patut ada dalam diet seekor kucing!! Orijen ni ada 75% daging 25% lagi non-grain vegetable/plants. Tuan aku kasi test sikit..hmmm..aku ambik bau..then aku blah..EVO tadi atleast aku makan sikit..hahaha..adeii..mahal macam mana pun royal canin,orijen da Evo ni..kalo aku tak nak makan..tak habis gak..so tuan aku pun mix la RC dgn orijen sebab taknak membazir..nanti kita tengok hasilnya..



3. Vita cat wet food 3 tin RM 4.80 satu = RM 14.40

Vita cat adalah satu-satunya pengeluar makanan kucing yang Halal (made in Malaysia).
Untuk makanan dalam tin ni..secara puratanya harga untuk makanan dalam tin adalah 3-4 ringgit untuk jenama seperti Whiskas,friskies,slappy tom, Frisian, dan lain-lain. Untuk yang premium lak, RM 7.50 untuk A/D Hill (ada pork) tp kucing memang suka.. dan rm4 untuk Fancy Feast (tin kecik je weii mcm A/D Hill).

Ok..untuk brand slappy tom,whiskes,friskies, frisian tu semua ada meat/fish dgn JELLY.so sbenarnya kucing makan jelly lebih dari ikan atau daging..

Vita Cat wet food ni 100% ikan makerel..takde jelly ok? so tuan aku beli la nak bagi aku makan.. yeap..memang sedap..400g setin sangat banyak untuk aku habis kan dalam satu masa.



So hari ini tuan aku berhabis RM 50.40..gila lah demi aku..hahaha
Jumlah perbelanjaan setakat ini RM281 untuk barang aku saja..pokai la tuan aku..hahaha

No comments:

Post a Comment